CiszewskiNEWS
CiszewskiNEWS
Breaking News
Wejście na górę Fuji – Japonia
Jak wejść na Fuji ? Góra, staro wulkan –...
Zamek w Kumamoto – Japonia
Zamek w Kumamoto zaliczany jest do jednego z trzech...
Muzeum Samurajów; Tokio, Japonia
Muzeum  Samurajów w Tokio,  mieści się w Tokio w...
Zamek w Shimabara – Japonia
Miasto Shimabara mieści się na wyspie Kiusiu w prefekturze...
Jak podróżować po Japonii ? instrukcja subiektywna
Mam taką teorię, że każdy człowiek, który jest jakkolwiek...
Zmarł prof. Zbigniew Brzeziński. Wielka strata dla Polski
Zmarł Zbigniew Brzeziński. Wielki Polak. Wielki Patriota. Wielki Człowiek....
Q Generation czyli pracownik 50+
50+ to robocza nazwa określająca ludzi, którzy ukończyli pięćdziesiąt...
Fantastyczna ekspozycja „Droga do Edo” w Muzeum Narodowym w Warszawie
W Muzeum Narodowym w warszawie zorganizowano znakomitą wystawę „Droga...
„Milczenie” – nowy film Martina Scorsese
W filmie „Milczenie” Martina Scorese każdy ujrzy to, co będzie chciał...
Prof. Jerzy Jarnuszkiewicz – wielki artysta … chyba trochę zapomniany. Wystawa w warszawskiej Zachęcie.
Wiedziałem kto jest autorem rzeźby „Małego Powstańca” stojącej u...
Marketerze ! Twoje konieczne umiejętności …
Social media, content marketing czy różne odmiany reklamy występującej...
„Detektywi przy pracy” – nowe dzieło Davida Pataraia
David Pataraia, artysta malarz pochodzenia gruzińskiego, zmienił swoją pracownię...
Sony World Photography Awards – ostatni moment !
Pozostał już tylko miesiąc na przesłanie zgłoszeń na 10....
Konkurs Złote Spinacze 2016
Już za nami, tegoroczna edycja nagrody branżowej Złote Spinacze...
Sebastian Hejnowski z MSLGROUP o naliczaniu wysokości honorariów w pracy agencji public relations
Zadanie wyliczania honorarium za usługi public relations to kluczowa...
Pracują tam stare chłopaki. Bardzo stare.
Pojechaliśmy z Sinusem rzucić nasze łódki na wodę. Najwyższa...
Wojna informacyjna Rosji w XXI wieku
Temat prowadzenia wojen psychologicznych jest tak stary jak historia...
Na portalu www.publicrelations.pl wywiad z Generałem Mirosławem Różańskim
Polecam wywiad z Generałem Broni, Mirosławem Różańskim. Aktualnie pełni...
Ewa Okołowicz – polska malarka żyjąca i tworząca w Puerto Natales w Chile
Bywa w życiu tak, że w jakimś kompletnie nie...
Puerto Natales – Chile
Puerto Natales.  Miasteczko położone daleko, daleko na południu Chile;...
David namalował portret mojego ojca
Wydawnictwo „Czarna Owca” wyda powieść o moim Ojcu, który...
Zamek Czarnego Kruka w Okayama – Japonia
W miejscowości Okayama znajduje się jedne z najpiękniejszych japońskich...
Spirit of Poland w Patagonian Expedition Race
Już 10 tego lutego do Patagonii wyjeżdża zespół „Spirit...
Agencja Sigma International, opuściła szeregi Związku Firm Public Relations
W dniu wczorajszym (7.01.2016) do biura Związku Firm Public...
Zawsze patrz w kierunku słońca
Mam już swoje lata, nieco wspomnień; z tym związane...
Miyajima – Japonia
Z Hiroszimy dotarłem na wyspę Miyajima małym stateczkiem. Cumował...
Popełniajcie swoje błędy i uczcie się na nich !
Gdy pracowałem w firmie mój stosunek do błędów popełnianych...
Od czasu do czasu warto mieć niezadowolonego klienta
Gdy pracowałem jeszcze w agencji „Ciszewski Public Relations” zaś...
David Pataraia
Wraz z Sinus Sport Club z Wilanowa robimy =...
Laureaci Nagrody Identitas
Fundacja Identitas ma zaszczyt ogłosić, że na Gali Nagrody...
… trochę jak Uber; w 2020 roku PR będą robić zupełnie inni ludzie – David Gallagher
Wszystkie osoby pracujące w marketingu i public relations albo...
Spektakularny film holograficzny
Konsumencie – nie zaznasz spokoju ! Tak można by...
Zestawienie aktywności agencji PR w social media. Dużo pytań
Uderz w stół, a nożyce się otworzą. Tak można...
Agencje public relations w social mediach
Agencje public relations żyją również z „robienia internetów” Wszystkie...
Fundacja Identitas ogłasza nominacje do Nagrody Literackiej i Historycznej
Fundacja Identitas ma zaszczyt ogłosić nominacje do Nagrody Literackiej...
Bierzmy przykład z Agnieszki Radwańskiej – nigdy się nie poddajemy !
Nieco już chyba ochłonęliśmy po zwycięstwie Agnieszki Radwańskiej w...
Linie lotnicze Emirates na stadionie piłkarskim w Lizbonie – … po prostu genialne
Pracuję w szeroko pojętym marketingu bardzo dużo lat –...
Po PR Forum 2015 – pełzająca stagnacja
Pod koniec ubiegłego tygodnia udałem się na cykliczną konferencję...
Norbert Ofmański – Prezes ZFPR i agencji „On Board” o kosztorysowaniu usług pr
W ramach zgłębiania tematu dotyczącego wyceniania usług public relations,...
„Marketingowiec” – ks. Krzysztof Charamsa
Od pewnego czasu nosiłem się z zamiarem dokonania wpisu...
Ile powinny kosztować usługi public relations i dlaczego tak drogo ?
Wyznaczanie cen za usługi public relations to jeden z...
Fundacja Identitas informuje, że …
Fundacja Identitas ma przyjemność poinformować, iż zakończono rejestrację zgłoszeń...
Nasz Klient nasz Per Pan – dwa modele działania
Ktoś kto świadczy usługi public relations na rzecz różnych...
Ludzie d/s public relations
Znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy w public relations jest...
Public relations – najlepsza robota na świecie
Jestem szczęściarzem. (teraz modniej było by napisać – jeste...
„Złoty Pociąg” z Wałbrzycha – co należałoby dalej zrobić ?
Jeśli prawdą jest to, że w okolicach Wałbrzycha został...
Tadeusz Rolke – „Moim odwiecznym tematem są ludzie”
Z TADEUSZEM ROLKE ROZMAWIA ZUZANNA CISZEWSKA (wrzesień 2014)  Z legendarnym...
Powstanie Warszawskie – 71 rocznica
1 sierpnia 1944 – dzień rozpoczęcia Powstania Warszawskiego. Jego...
25ty Bieg Powstania Warszawskiego
Każdy ma swój osobisty powód aby wziąć udział  w...
Wystawa o GROM w Muzeum Powstania Warszawskiego
W tym roku (2015) Jednostka Wojskowa GROM obchodzi 25...
Nie mam jeszcze tytułu do książki
Przekazałem rękopis książki o moim ojcu do pewnego, znanego...
Wyprawa do Madrytu po wielką sztukę – pokaż to dziecku !
Milowymi krokami zbliża się koniec roku szkolnego. Może być...
Zamek Himeji – Japonia
(mam kilka zaległości z Japonii; ten wpis to jeden...
Co teraz powinna zrobić Platforma Obywatelska ?
Jeśli Platforma Obywatelska chciałaby jeszcze cokolwiek ocalić, musi dokonać...
Ohara Museum of Art – czyli polska szczęka opadnięta w Japoni
Czy wiecie gdzie jest Ohara Museum of Art ?...
Wagyu z Osaki (oczywiście z Kobe)
Gdy ekuchareczka.pl dowiedziała się, że wybieram się do japońskiego...
Kaiyukan – piękne oceanarium w Osace
Nie mam specjalnego zamiłowania aby jeździć do ocenanariów. Unikam...
Japonia. Każdy ma swój powód, aby oglądać kwitnący kwiat wiśni
Mam już swoje lata. Wiem więc że  kiedyś …...
Do widzenia historio. Dzień Dobry nowy dniu !
Stosunkowo niedawno, otrzymałem pocztą moje osobiste świadectwo pracy. Tym...
„Mózg polityczny” dobra książka o marketingu politycznym autorstwa – Drew Westen’a
Wielkimi krokami zbliżają się w Polsce wybory na Prezydenta...
Palikot funeralny
Trzeba przyznać, że przewodniczący Janusz Palikot jest nie do...
GoPro z NHL – wielkie win/win
Jest bardzo wiele dyscyplin sportu, które „narzekają”, że nie...
Premier Ewa Kopacz – dwa wózki naraz
Przyznaję się, że nie spodziewałem się, iż Rzecznik Rządu...
Rzecznik rządu – pięści z betonu, tyłek z tytanu
Podobno, osiągnęliśmy sukces w zakresie negocjacji ze związkami zawodowymi,...
Palikot-„to nie oni ! to ja !”
Przyznam się, że Janusz Palikot jako – polityk, jest...
Marit Bjørgen – super star
Marit Bjøergen nie cieszy się w naszym kraju specjalną...
Każdy ma swoje jedno wielkie – S
Centrala wyznaczyła mi zadanie –  skąd mi się wzięło...
W przyszłym roku – „Baza Mrągowo” obchodzi 65 rocznicę powstania
(w ramach przygotowywania się do 2015 roku) Baza Mrągowo...
„Tajne akcje snajperów GROM” – nowa książka o najlepszej polskiej jednostce wojskowej
Właśnie ukazuje się na rynku czytelniczym kolejna książka o...
Hejtowanie dla hejtowania
Kilka dni temu wysłałem mojemu koledze, który  mieszka za...
Instagram Gallery – wystawa w Madrycie
Będąc w Madrycie trafiłem na ciekawą wystawę zorganizowaną przez...
Guernica – Pablo Picasso
Po wielu latach, dotarłem wreszcie do „Guernica”, chyba, najsłynniejszego...
Muzeum Thyssen-Bornemisza – Madryt
Jedno z obowiązkowych do zaliczenia muzeów w Madrycie to...
Muzeum Prado – Madryt
Nie m cienia przesady w stwierdzeniu, że Muzeum Prado...
Nagroda Literacka „Identitas” – zgłoszono ponad 100 tytułów !
Fundacja Identitas, organizator Nagrody Identitas informuje, iż z dniem...
Mecz Polska – Brazylia w obiektywie Andrzeja Iwańczuka z agencji Reporter Poland
Kolejny znakomity mecz polskiej reprezentacji w siatkówkę w odbywających...
Ptaki z Tobago w obiektywie Piotra Andrewsa
Piotr Andrews – jeden z najlepszych polskich fotoreporterów –...
Kioto
Kioto jest miastem wciągającym w swoją przestrzeń. Miejscem gdzie...
Wywiad z artystą malarzem Davidem Pataraia
Art Pistols: Mieszkasz w Polsce od 23 lat.  Czujesz...
Dzień Wojska Polskiego – audyt defiladowy
Każde organizacja działająca w ramach wspólnych struktur społecznych musi...
Nara – pierwsza stolica Japonii
Jeśli przyjechałeś do Tokio – musisz jechać do Kioto;...
Zmarł Maciek Macierzyński
Po ciężkiej i nieuleczalnej chorobie, zmarł nasz kolega –...
Mój Ojciec, w czasie Powstania Warszawskiego – zestrzelił Stukasa
To kolejna historia mojego ojca Powstańca Warszawskiego. Wydrukowana w...
Mój Ojciec zdobył pierwszą Powstańczą Panterę
Mój ojciec – Ciszewski Jerzy był żołnierzem Powstania Warszawskiego....
Ciszewski Jerzy – mój ojciec Powstaniec
Z wielką pomocą i wsparciem mojego przyjaciela, postanowiłem napisać...
„Miasto 44” – nowy film Jana Komasy o Powstaniu Warszawski
Widziałem film „Miasto 44” podczas projekcji na Stadionie Narodowym....
Kotwica Powstańcza – będzie prawnie chroniona
Znak kotwicy będący znakiem Polski Walczącej oraz jednym z...
Poseł Jan Tomaszewski – kolorowy ptak
Dziś rano gościłem w Polsat News w temacie –...
Pieniądze w polskim sporcie
Gościłem dziś rano w Polsat News (16 lipca 2014)...
Algi Wakame i łosoś w sosie teriyaki
ekuchareczka.pl to, typowo po polsku, zapracowana kobieta.  Ma jednak...
Xawery Dunikowski
Królikarnia, dawny pałac z czasów saskich przekształcony w galerię...
Mirosław Bałka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, mieszczące się w starym...
Oksana Bagriy – artystka malarka; niedługo jej wernisaż „Portret Kobiecy”
– Na początku lipca, będziesz miała wernisaż w warszawskiej Galerii...
„Nagroda Identitas” – rozmowa z Tomaszem Kaźmierowskim, twórcą fundacji oraz nagrody literackiej i historycznej
– Czemu ma służyć Nagroda Identitas? – Tak jak...
Fajni sportowcy potrzebują Twojej pomocy. Projekt – Santander 2014 !
Dostałem niniejszego maila, którego przytaczam in extenso.  Oto młodzi...
„Solidarność – pomyśl o tym” – znakomity i ważny film dokumentalny
Każdy z nas kto pamięta tamte czasy – moment...
Magdalena Abakanowicz – artystka wybitna
Przeglądając zdjęcia na komputerze, jeszcze raz obejrzałem te, które...
Czy napiłbyś się wina z posłem Palikotem ? – part#2
W 2008 roku, w ramach mojego bloga, dokonałem wpisu...
Wyspa muzeów – Stara Galeria Narodowa
Autorką tekstu jest moja współpracownica  Marcelina Przybysz   Z...
„Służby Specjalne” nowy film Patryka Vegi
Obejrzałem wstępnie zmontowaną, ale jeszcze niedokończoną wersję najnowszego filmu...
Jackson Pollock – artysta malarz
Jackson Pollock, urodzony w Cody, 28 stycznia 1912 roku,...
Panny z Avignon – Pablo Picasso
Myśląc o hiszpańskiej sztuce XX w., nie sposób pominąć...
Befsztyk po tatarsku w restauracji Milanovo
Wpadliśmy z kolegą do restauracji Milanova mieszczącej się w...
Piotr Uklański – artysta
Ostatnio skupialiśmy się na sprawach (muzeach, artystach) zagranicznych. Konieczny...
Andy Warhol
W MoMa wisi kilka prac Andy Warhol’a. Lśnią specyficznym...
Muzeum d’Orsay – Paryż
Mała kontynuacja rajdu po muzeach. Oto piękny  Paryż i...
Guggenheim – Nowy Jork
Skoro tak ładnie poszła nam MoMa, zerknijmy jak to...
MoMa – Nowy Jork
MoMa jest obowiązkowym punktem programu dla każdej Damy lub...
Bytom S.A. i Marek Hłasko
Oficjalnie nie ma chyba pojęcia: „marketing mądry”, „marketing radosny”....
Francis Picabia – artysta malarz
Na jednym z wyjazdów, będąc w muzeum sztuki MoMa,...
Befsztyk po tatarsku – Hotel Rydzewski, Ełk
Może być tak, że średnio trafiłem z wyborem restauracji;...
Kraj kwitnącej wiśni – Japonia
Krajem Kwitnącej Wiśni jest oczywiście Japonia. Na dalekich od...
Kazimierz Malewicz – artysta malarz
Otaczający świat pozorów to problem nie tylko ostatniego dziesięciolecia....
Marcin Maciejowski – artysta malarz
Niedawno wracając z zagranicy, lądowałem na warszawskim Okęciu. W...
Wilhelm Sasnal – artysta malarz
Niedawno kupiłem bardzo solidną książkę o sztuce pt. „Painting...
Hiroszima
Każdy jadąc w podróż ma związany z nią jakiś...
Shinkansen
Nie chodzi bynajmniej wyłącznie o to, że Shinkansen jest...
Japonia jest super !!!
Od razu uprzedzam – teraz, nie będę się za...
Czwartkowe Spotkania Social Media
W temacie internetu, od początku, mam zajawkę; ona się...
Olga Ivanowa – malarka
Przedstawiamy sylwetkę zdolnej malarki białoruskiej, mieszkającej i uczącej się...
Adam Małysz – taksówkarz
Nie mogę się oprzeć by kilku słów pochwały nie...
Tatar w Basico
Tatarek tatarkowi nie równy; zresztą gdyby był równy nie...
Rozmowa z krytykiem sztuki – Bogusławem Deptułą w www.natemat.pl
Od pewnego czasu współpracuję ze znanym portalem informacyjnym www.natemat.pl....
Brasserie Warszawska – Bib Gourmand
Bib Gourmand to oznaka dostrzeżenia i wyróżnienia jakości i...
Cristiano Ronaldo z Emirates
Linie Emirates, Oficjalny Światowy Partner FIFA, ogłosiły dzisiaj, że...
Tatar w Kameralnej. Tatar w Pellicano
Trochę zwlekałem z udaniem się do restauracji Kameralna, mieszczącej...
Aleksander Gierymski – wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Pobiegliśmy oczywiście do Muzeum Narodowego na wystawę poświęconą Aleksandrowi...
Althamer w New Musem
W Nowym Jorku w „New Museum” trwa właśnie wystawa...
Polacy podążają za światowymi trendami w turystyce
Warszawa, 17 marca 2014 roku –  Zjednoczone Emiraty Arabskie,...
Nowy Jork – Times Square
Times Square to najsławniejsza ulica świata. Można by powiedzieć,...
Piotr Andrews – fotograf
Piotr Andrews.  Znakomity fotograf o kilku specjalizacjach;  jego cały...
Karl Benjamin – malarz
Podczas Armory Show w Nowym Yorku, artystą, którego prace ewidentnie przykuwały...
SCOPE – Nowy Jork 2014
Tego dnia, z rana, błądząc po Nowym Jorku przypadkiem...
Wayne Thiebaud – malarz
Podczas zakończonych właśnie w Nowym Yorku, targów sztuki Armory...
Nowy York – Empire State Building
Gdy jedziesz do Noweg Yorku, program turystyczny budowany jest...
Paryż – Sekwana
Sekwana. La Sein. Trzecia co do długości rzeka we...
Justyna Kisielewicz – malarka
Justyna Kisielewicz – od wczesnego dzieciństwa wiedziała, że chce...
Odwaga, nadzieja, optymizm
Pierwszy raz nasz kraj ma do czynienia z tego...
Befsztyk po tatarsku z „Kameralnej” przy ul Foksal
Zastanawiałem się na ile temat tatara z restauracji „Kameralna”...
„Herbaciarki” – nowa praca Davida Pataraia
  Art Pistols:  “Herbaciarki” to piękny obraz;  jaka jest...
Tatar jest dla twardzieli
W cyklu natręctw kulinarnych, w absolutnej czołówce mieści się...
Krewetki – co to jest ?
Krewetki to przede wszystkim jedna z najpopularniejszych odmian owoców...
Van den Berg Galery
„Galeria Berg” to w istocie obywatel RPA  Ian Van...
Polski Żurek
Można nazwać to natręctwem. Gdzie nie jestem – na...
Ukraina
Jestem przekonany, że należałoby dokładnie teraz ustanowić placówkę dyplomatyczną...
Legendary piłkarz Pelé, ambasadorem linii lotniczej – Emirates
Dubaj, ZEA, 17 stycznia 2014 r. – Emirates, Oficjalny...
Samoloty Emirates okrążyły świat ponad 18 000 razy w 2013 rok
Warszawa, 2 stycznia 2014 r. – W 2013 roku...
„Mario” Mariusz Janiszewski – fotograf
Prezentujemy sylwetkę znakomitego fotografa – Mariusza Janiszewskiego. Człowiek wrażliwy,...
Chcemy kolorów ! – Galeria ArtPistols
Skąd pomysł na galerię sztuki ? Jak to w życiu:...
Paryż – Bazylika Sacre-Coeur
Bazylika Sacre-Couer (Bazylika Najświętszego Serca) to kolejny, obowiązkowy punkt...
Paryż – most Pont des Arts
Musowo – jedziesz do Paryża, weź ze sobą kłódkę...
Paryż – Muzeum August Rodina
Muzeum Augusta Rodina jest położone w 7 dzielnicy w...
Piotr Andrews – fotoreporter
Piotr Andrews (52 l) znany fotoreporter wojenny pytany o...
Baligród – cmentarz żydowski
Cmentarz żydowski w Baligrodzie  jest zapomniany i jeszcze bardziej...
Festiwal Światła – Pałac w Wilanowie
Pod koniec 2013 i na początku 2014 r. roku...
Julita Malinowska – malarka
Poniżej CV Julity Malinowskiej. Cóż z niego wynika ?...
Paryż – Księgarnia Polska
Polska księgarnia w Paryżu działa już ponad 180 lat. We...
Paryż – Kościół Saint Nicolas du Chardonnet
Paryż – Kościół św. Mikołaja leżący przy bulwarze Saint...
Stare i nowe – ju jitsu
Stare ju jitsu. Gdybyś Chciała/Chciał poznać historię jujitsu –...
Paryż – Brasserie Lipp
W którymś z przewodników napisano – „Brasserie Lipp” to...
Paryż – Les Deux Magots
Les Deux Magots  to równie sławna. paryska kawiarnio restauracja...
Paryż – Cafe de Flore
Cafe de Flore – jedna z najsłynniejszych paryskich kawiarni...
Paryż – Muzeum Maillol
Paryż. Aby dostać się do Muzeum Maillol należy wysiąść...
„50 przepisów na krewetki” – nowy album kulinarny
Na rynku pojawiła się nowa pozycja kulinarna „50 przepisów...
Kempo Tai Jutsu
Głównym celem nauki Kempo Tai Jutsu jest nauka skutecznej...
„Służby Specjalne” w reż. Patryka Vegi
Znany reżyser Patryk Vega rozpoczął zdjęcia do swojego nowego...
David Pataraia – malarz
David Pataraia jest malarzem niezwykłym, wybitnym o bardzo specyficznej...
„W sercu kraju” – kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Wystawa ta była czynna do 6 stycznia 2014 roku...
Paryż – Plac du Tertre
Paryż. Place du Tertre mieści się w 18 dzielnicy Paryża;...
sweet focia
Przypadek: Prezydent Stanów Zjednoczonych – Barack Obama, Premier Zjednoczonego...
„Etyka w zawodzie specjalistów Public Relations” – Ewa Hope
Pani docent Ewę Hope jest pracownikiem dydaktyczno – naukowym...
Ministerstwo Sportu
Od razu się zastrzegam i wyjaśniam. W pewnym momencie...
Aula – 100
Artur Kurasiński – działający w sieci między innymi –...
Trener Reprezentacji Polski w piłce nożnej, a interes narodowy
W PZPN trwa poszukiwanie (czy też ono się już...
Bareizmy wiecznie żywe (povered by Jacek Kotarbiński)
Jacek Kotarbiński – znany bloger, marketingowiec i społecznik środowisk...
A teraz …. MSL Group Poland
Szanowne Koleżanki, Drodzy Koledzy, Pragnę Was wszystkich poinformować, iż...
CASH-BACK wg. Eurobanku i Adamczyka
Najnowszy spot telewizyjny Eurobanku z Piotrem Adamczykiem w roli...
Maraton Warszawski – dziękujemy
Tegoroczny Maraton Warszawski uważamy za zamknięty. My wszyscy: czyli...
Dwa czarne pasy. Jacek Kotarbiński – Sebastian Umiński
Bardzo przepraszam zainteresowanych, że dopiero teraz (połowa września) wziąłem...
Władimir Kliczko i Arnold Schwarzenegger – koledzy z fotografii
Jednym w z wielu powodów dla których wiele, wiele...
„FC Barcelona – Qatar Airways, zespół, który łączy świat”
Są takie reklamowe, produkcje telewizyjne gdzie ręce same składają...
Piotr Andrews w Doc Photo Magazine
Piotra Andrewsa znam bardzo długo. Od zawsze kibicuję jego...
Ile kosztuje Jerzy Janowicz ? On jest bezcenny !
Jedną z najważniejszych (to oczywiście ironia) kwestii marketingowych w...
Rothko – w głębokiej tajemnicy
Kilka razy zbierałem się do opisania kompletnej mizerii marketingowej...
PR case study – Carlsberg UEFA Euro 2012™
Trochę czekałem aby opublikować to case study, które zrealizowała...
Najlepszy podręcznik o biznesie – „Biznes po prostu”
Zatem, która książka o biznesie powinna być tą najbardziej...
Książki w biznesie
Ludzie zajmujący się biznesem różnią się – również w...
Emocje w biznesie
Zawsze z duża podejrzliwością spoglądam na osobników, którzy mówią...
Lance Armstrong – schwartz charakter
Zatem Lance Armstrong przemówił oficjalnie. Przyznał się do stosowania...
Lance Amstrong – gra na to, aby Ameryka pokochała go, jeszcze raz
Aktualnie rozpoczyna się bardzo skomplikowana akcja marketingowa Lance Amstronga...

Trochę czekałem aby opublikować to case study, które zrealizowała firma Ciszewski MSL na rzecz Carlsberg Polska – podczas zeszłorocznych Euro 2012; owszem od tego ostatniego gwizdka mistrzostw minął już szmat czasu. Sądzę jednak, że to działanie ma wiele znamion ponadczasowych i uniwersalnych jeśli chodzi o warsztat, marketingowca działającego w środowisku sportowym. Cóż mogę dodać – Nasi współpracownicy mają poczucie dobrze wykonanej pracy: trudnej i wymagającej ogromnego zaangażowania. Tak, bardzo jesteśmy zadowoleni z efektów !

Tytuł projektu
Carlsberg UEFA Euro 2012™

Podmiot realizujący
Ciszewski MSL, Ciszewski MSL Marketing Sportowy

Opis projektu

Carlsberg jako jeden z oficjalnych sponsorów UEFA Euro 2012™ zorganizował serię eventów skierowanych do konsumentów, które były związane bezpośrednio z mistrzostwami. Zostały one podzielone na trzy główne aktywacje – Carlsberg FanCamp (miasteczka kibiców), Carlsberg FanZone (strefy piwne w oficjalnych strefach kibica w miastach gospodarzach) oraz Fan City Tour (działania w ramach mobilnych stref kibica w 80 miastach). Zadaniem agencji Ciszewski MSL i Ciszewski MSL Marketing Sportowy była efektywna obsługa PR projektów, połączona z jak najskuteczniejszym wykorzystaniem praw oficjalnego sponsora turnieju.

Carlsberg_EURO_3<

Peter Schmeichel – „twarz” Carsleberga podczas Euro 2012

Analiza sytuacji

UEFA EURO 2012™ to największe wydarzenie sportowe w historii Polski i drugie najważniejsze wydarzenie sportowe w 2012 roku na świecie. Sytuacja, gdy UEFA EURO 2012™ zawładnęło całą dyskusją publiczną w kraju, była okazją dla wszystkich firm, żeby jak najwięcej zyskać opierając strategię swoich działań na powiązaniu z tym wydarzeniem, stąd w działaniach prowadzonych przez producentów cementu, produktów spożywczych, sprzętu AGD, czy sprzedawców pojawiał się motyw Euro.

Carlsberg stanął przed bardzo trudnym zadaniem wykorzystania turnieju w większym stopniu niż najbliższa konkurencja – marki Tyskie i Warka, dysponujące znacznie większymi budżetami i udziałami rynkowymi, a ze względu na wieloletnie działania w obszarze sponsoringu sportowego (w tym piłki nożnej), dużo silniej kojarzone z nią. W przypadku obu marek piwnych ważny był także fakt, że obie są kojarzone z Polską, co dawało silniejsze podstawy do osiągnięcia sukcesu w przypadku turnieju organizowanego w Polsce, w którym gra Polska Reprezentacja Narodowa.

Drugą grupą największych wizerunkowych konkurentów Carlsberga byli oficjalni sponsorzy. Aż 10 globalnych firm prowadziło swoje działania będąc globalnymi sponsorami Mistrzostw: adidas, Castrol, Canon, Carlsberg, Coca-Cola, Continental, Kia/Hundai, McDonalds, Orange, Sharp. Dysponowali, podobnie jak Carlsberg, wyłącznymi prawami sponsora turnieju, a w przypadku głównego konkurenta, firmy Coca-Cola, dużo większymi budżetami. Atutem Carlsberga było wykorzystanie doświadczenia opartego na najdłuższej ze wszystkich sponsorów historii współpracy z UEFA, sięgającej 1988 roku.

Cel projektu

Projekt miał na celu szeroką komunikację zaangażowania Carlsberga w UEFA EURO 2012™ oraz dotarcie do konsumentów i potencjalnych konsumentów piwa Carlsberg, co miało się przełożyć na osiągnięcie celów wizerunkowych, a te na zwiększenie sprzedaży w długim okresie.

Carlsberg_EURO_2

Grupa docelowa

Z racji na wyjątkowość wydarzenia, jakim było UEFA EURO 2012™, działania były skierowane do wszystkich pełnoletnich Polaków, gości odwiedzających Polskę z zagranicy i konsumentów Carlsberga na całym świecie.

Planowanie i strategia komunikacyjna

Strategia opierała się na wieloletnim doświadczeniu Carlsberga w obszarze piłki nożnej i sponsoringu turniejów UEFA EURO. Punktem wyjścia strategii komunikacyjnej było podkreślenie zaangażowania Carlsberga w działania związane z UEFA EURO 2012™ -Carlsberg jest sponsorem, który dokłada wszelkich starań, żeby Euro było wyjątkowe. W związku z tym przygotował szereg działań, które miały na celu pozwolić wszystkim Polakom stać się częścią wydarzenia, jakim było UEFA EURO 2012™. Efektem dodatkowym było brand experience – możliwość przeżycia największego wydarzenia sportowego w historii Polski razem z marką Carlsberg.

Realizacja projektu

W działaniach komunikacyjnych jako element łączący zagraniczną markę – Carlsberg z działaniami w Polsce wykorzystano brand ambasadora. Legendarny bramkarz Manchesteru United, Peter Schmeichel idealnie wpisywał się w strategię Carlsberga wokół UEFA EURO 2012™– łączy go z Carlsbergiem pochodzenie, zarówno marka i piłkarz wywodzą się z Danii. Ponadto Peter Schmeichel w swojej karierze zdobył Mistrzostwo Europy w piłce nożnej, co czyniło go bardziej wiarygodnym w obszarze komunikacji UEFA EURO 2012™. W kontekście turnieju rozgrywanego w Polsce nie bez znaczenia był też fakt, że ojciec Schmeichela był Polakiem. Wykorzystanie brand ambasadora miało znaczenie jako element strategii ocieplania wizerunku Carlsberga w oczach polskich konsumentów i niwelowania przewagi konkurencji – Tyskiego i Warki naturalnie kojarzonych z Polską.

Przez cały okres poprzedzający Euro oraz w czasie samego turnieju brand ambasador eksploatowany był na wielu polach. Od licznych informacji prasowych związanych z aktywnościami Petera Schmeichela, przez spotkania z mediami – press trip do Kopenhagi oraz konferencja prasowa w Warszawie, po jego udział w eventach dla konsumentów w stolicy. W komunikacji wspieranej przez brand ambasadora ważną rolę odegrała współpraca z polskimi blogerami, skomentowana przez jednego z nich tak: „muszę przyznać, że Carlsberg, oficjalny Sponsor UEFA EURO 2012™, potrafi współpracować z blogerami!

Flagowym projektem wizerunkowym Carlsberga było stworzenie w każdym z miast gospodarzy turnieju Carlsberg FanCampów – miasteczek kibica. Miały one pokazać świat marki, wieloletnie doświadczenie w sponsoringu UEFA EURO oraz zaangażowanie w prowadzone działania. Wśród działań w ramach Carlsberg FanCampów, pozwalających konsumentom jeszcze bardziej poczuć atmosferę Mistrzostw, a mediom ponownie zainteresować się miasteczkami, były m.in. koncerty gwiazd polskiej muzyki, finały Carlsberg Pub Cup i Carlsberg Fan Challenge.

Komunikacja całości działań związanych z Carlsberg FanCampami prowadzona była przez agencję zarówno do mediów polskich i zagranicznych na kilkudziesięciu rynkach. Efektem są liczne publikacje na całym świecie m.in. w: największej chińskiej agencji informacyjnej Xinhua, arabskiej telewizji Al Jazzera czy szeroko zasięgowych agencjach informacyjnych w całej Europie. Projektem, który docierał do Polaków poza miastami-organizatorami turnieju był Fan City Tour – mobilne strefy kibica, które odwiedziły 80 miast w Polsce. Carlsberg jako partner projektu był obecny na wszystkich eventach, docierając do konsumentów. Działania PR wokół projektu skupiały się na podkreśleniu zaangażowania Carlsberga i benefitach z tego płynących dla mieszkańców miast odwiedzonych przez mobilne strefy kibica.

Projekt, w który zaangażowanych było pięciu partnerów, dzięki skutecznym działaniom PR, został w całości zawłaszczony przez Carlsberga. Na 80 miast, w mediach lokalnych pojawiło się 93 publikacje oparte wyłącznie na informacjach przekazanych przez Carlsberga, co stanowiło ponad 50% wszystkich publikacji na temat projektu w czasie jego trwania.

Carlsberg wykorzystał także sponsoring turnieju w dotarciu do partnerów biznesowych. Dla właścicieli sklepów przygotowano specjalny program, oparty na wyłącznym prawie sponsora do rozdawania biletów na mecze. W zamian za wstawienie lodówki Carlsberga z pełnym portfolio produktów do sklepu, właściciele mogli wygrać wejściówki na mecze. Natomiast lokale gastronomiczne zyskiwały nagrody dla siebie i konsumentów, co przełożyło się na znaczny wzrost sprzedaży Carlsberga w kanale on-trade. Program komunikowany był do mediów marketingowych i branżowych. Efektywne wykonanie projektów było w dużej mierze możliwe dzięki sprawnemu wykorzystaniu wyłącznych praw sponsora, w tym autorskich aktywacji Carlsberg Man of the Match i Carlsberg Goal of the Day.

Atuty te stanowiły wsparcie dla prowadzonych działań PR, np. w postaci konkursów prasowych. Był to także temat interesujący dla mediów ogólnoinformacyjnych i marketingowych, przy okazji, którego komunikowane były pozostałe projekty Carlsberga. Wszystkie wyżej wymienione projekty były elementami działań Carlsberga podczas UEFA EURO 2012™. Były one zaplanowane i pomyślane tak, że uzupełniały się zarówno na płaszczyźnie komunikacji z mediami i dotarcia do konsumenta, tworząc przez to spójną całość.

Efekty

Cele PR Carlsberga zostały w pełni zrealizowane. Marka dzięki swoim działaniom i sprawnej komunikacji, znacznie wyprzedziła wszystkich pozostałych konkurentów, zarówno marki piwne, jak i pozostałych sponsorów oraz znacznie zwiększyła sprzedaż. W trakcie prowadzonych działań w okresie roku (od sierpnia 2011 do lipca 2011 roku) zostało wygenerowanych 2967 publikacji (w tym 192 w telewizji, 184 w radio i 694 w prasie) o łącznym ekwiwalencie reklamowym 15 437 255 zł (dane z IMM). Jednak wyniki nie obejmują publikacji i ekwiwalentu, który został uzyskany w mediach zagranicznych. Materiały dotyczące zaangażowania Carlsberga pojawiły się wielokrotnie m.in. w głównych wydaniach najważniejszych programów informacyjnych w kraju – Fakty TVN o 19.00 i Wiadomości TVP o 19:30 oraz w najważniejszych światowych kanałach i agencjach informacyjnych, m.in. The Sun, Sky, CNN, BBC, The Guardian, Reuters, Associated Press, DPA, Pro7, ARD, RTL, Pierwyj Kanal, RIA Novosti, Xinhua, Al Jazzera.

Swoimi wynikami Carlsberg zdecydowanie przewyższył najbliższą konkurencję uzyskując ponad 11 razy więcej publikacji niż Warka i ponad 5 razy więcej publikacji niż Tyskie w kontekście turnieju w okresie jego trwania (dane z IMM). Jednocześnie wydatki Carlsberga na reklamę wyniosły kilkadziesiąt tysięcy złotych, podczas gdy Tyskie i Warka zainwestowały łącznie ponad 15 milionów złotych.

Również na tle pozostałych oficjalnych sponsorów turnieju Carlsberg wypada znakomicie. Carlsberg w Polsce uzyskał aż o 21% więcej publikacji niż drugi w zestawieniu McDonalds, a o ponad 50% więcej niż kolejne Adidas i Coca-Cola. Różnica między następnymi sponsorami a Carlsbergiem była jeszcze większa, od Hundai/Kia, Continental, Sharp oraz Canon, Carlsberg uzyskał od 3,8 do ponad 12 razy więcej publikacji (dane z NewtonMedia).

One thought on “PR case study – Carlsberg UEFA Euro 2012™

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*