Od pewnego czasu nosiłem się z zamiarem dokonania wpisu o samokreacji, którą można realizować za pośrednictwem internetu oraz mediów. Przypadek księdza Krzysztofa Charamsy jest wręcz wymarzony by na chwilkę zmierzyć się z tym tematem.
Nie pamiętam od kiedy – będzie chyba już kilka dobrych lat – głoszę tezę, że każdy osobnik, firma lub organizacja jeśli tylko będzie chciała – pojawi się na własnych warunkach w domenie medialnej. Przez własne warunki rozumiem – komunikat i opowieść która z tego czy innego powodu jest interesujący dla internetu oraz mediów.
Nie trzeba być za specjalnie bystrym ani doświadczonym by domyślić się, iż temat „ksiądz homoseksualista” poprzez swoją kontrowersyjność przetoczy się przez wszystkie media jak fala tsunami; zaś wydanie książki gdzie to wszystko zostanie opisane będzie hitem sprzedawanym w wielotysięcznym nakładzie. Innymi słowy będzie to dobry biznes.
Prawdą jest więc twierdzenie, że każdy człowiek posiadający wiedzę i wyczucie co do zasad jakimi rządzą się dzisiejsze media ma szansę zrealizować kampanię public relations lub promocyjną o bardzo dużym zasięgu. Taką, na jaką musiałby wydać kilkaset tysięcy albo kilka milionów złotych, gdyby za pośrednictwem domu mediowego (bo taniej) chciał kupić powierzchnię w gazetach i czasopismach lub czas antenowy w radio i telewizji. Ile musiałby zapłacić ks. Charamsa by w takim natężeniu być obecnym w mediach … ? Nie jestem specjalistą w kupowaniu mediów, ale coś mi się wydaje, że byłyby to kwoty liczone w milionach … Patrząc na efekty medialne (okładki w poczytnych tygodnikach, wywiady w telewizjach) trzeba sobie powiedzieć jasno – była to jedna z bardziej skutecznych akcji pr’owych czy też promocyjnych w naszym kraju w ostatnich miesiącach..
Odsunąwszy na bok, moralną ocenę tego co uczynił ks. Krzysztof Charamsa; w jaki sposób postąpił wobec kościoła, innych duchownych oraz wiernych. Jak doskonale zmanipulował przedstawicieli mediów (obiecał dać wywiad na wyłączność i Newsweekowi; to samo zapewnienie złożył tygodnikowi Wprost – oszukując jednych i drugich) Jak w istocie nas wszystkich koncertowo wykołował – należy zauważyć w tym dziele był bardzo skuteczny.
W nagłówku do wywiadu z ks. Charamsą tygodnik „Wprost” pisze – „Ksiądz Krzysztof Charamsa w wielkiej tajemnicy skontaktował się z nami przed tygodniem, obiecując ekskluzywny wywiad. Chciał wyjawić swój dramat, rozterki życiowe kogoś kto wspiął się wysoko w watykańskiej karierze ….. – i dalej – w miarę upływu czasu dowiadywaliśmy się o kolejnych tytułach czy stacjach telewizyjnych, które otrzymały podobne obietnice. W końcu okazało się, że ksiądz, który od jakiegoś czasu planował książkę o swoim życiu w zakłamaniu, rozesłał listy czy wywiady do możliwie dużej liczby tytułów, dostosowując ich treść do profilów gazet w nadziei na lepszą promocję. Ciekawy swoją drogą marketing oparty na antykościelnych sentymentach…” – tyle tygodnik „Wprost”
Oczywiście z działań księdza Charamsy wynika kilka problemów dla różnych środowisk. Od kościoła i mediów poczynając na branży zajmującej się komunikacją społeczną i biznesową kończąc. Patrząc ze swojego podwórka – przeciwnicy public relations, dostali właśnie do ręki kolejny argument, z którego w domyśle wynika, że jest to branża „występna i nieuczciwa” bo zajmuje się mąceniem w głowie.
To założenie, oczywiście nie jest zgodne z prawdą. Oceniając jednak na poczynania ks. Krzysztofa Charamsy tym trudniej jej bronić Efekt jest taki, ksiądz się wypowiedział; wielu będzie musiało teraz zjeść swoją żabę.
Posted 9 months ago
Forum Odpowiedzialnego Biznesu w ramach akcji #NGOreagujeOdpowiedzialnie uruchamia na portalu Odpowiedzialnybiznes.pl podstronę, aktualizowaną o informacje na temat zaangażowania organizacji pozarządowych w pomoc osobom, organizacjom i instytucjom. [Link]
Posted 9 months ago
Pracodawcy przyznają, że COVID-19 jest zagrożeniem dla zdecydowanej większości prowadzonych przez nich biznesów, jednak 18% widzi w nim szansę na rozwój swojej firmy. [Link]
Posted 9 months ago
Marka Pilkington wprowadza dodatkową funkcjonalność do swojej aplikacji z projektami referencyjnymi. Aplikacja po aktualizacji została zintegrowana z aplikacjami mapowymi. [Link]
Pingback: #WartePolecenia (10) – Agnieszka Walczak Skałecka